EMPIRISME
Pada dasarnya falsafah empirisme merupakan suatu aliran falsafah
yang berpendapat bahawa ilmu adalah berdasarkan atau bersumberkan kepada
pengalaman pancaindera sahaja. Ia menolak pandangan falsafah Platonisme,
idealisme atau rasionalisme yang berpendapat bahawa akal manusia mempunyai
konsep atau gambaran terhadap sesuatu objek atau mempunyai pengetahuan sebelum
proses tanggapan di alam dunia atau alam fizikal (a priori).
Aliran empirisme telah dibangunkan oleh ahli
falsafah British seperti John Locke, George Berkeley, David Hume, dan John
Stuart Mill pada abad ke-18 Locke dianggap
sebagai pengasas kepada falsafah emprisme moden telah menolak pandangan Plato,
Descrates dan skolatik yang mempercayai wujudnya innate idea sebaliknya beliau
berpendapat bahawa minda manusia adalah seperti sehelai kertas putih yang tidak
langsung terlukis oleh sebarang unsur. Konsep atau imej yang tertera pada minda
seseorang terhasil melalui pengalaman atau pancainderanya.
Locke menjelaskan
keadaan minda seseorang sebelum menerima sebarang idea adalah terhasil melalui
dua sumber iaitu sensasi dan persepsi daripada pemikiran yang dikenali sebagai internal
sense. Disebabkan kita hanya boleh berfikir melalui idea dan disebabkan kesemua
idea itu datang daripada pengalaman, maka terbukti bahawa tidak ada sebarang
pengetahuan boleh wujud sebelum adanya pengalaman. Menurut Locke, persepsi
adalah “the first step and degree towards knowledge, and the inlet of all the
materials of it".
Hasil daripada
falsafah ini, Locke telah membahagikan 2 aspek dunia, iaitu dunia fikiran
seseorang dan dunia di luar minda yang mengandungi sesuatu yang dikenali
sebagai zat. Walau bagaimanapun, seseorang tidak pernah melihat atau merasai
zat ini. Apa yang dilihat atau dirasai adalah sifat iaitu: Pertama, sifat utama
(primer) iaitu yang bersifat fizikal seperti kumpulan jirim, kepadatan atau
tiga dimensi sebagai kualiti seperti suara, warna, bau dan rasa.
Menurut Locke,
manusia menganggap sifat primer dan sekunder pada sesuatu zat secara sama
(tidak dapat membezakan antara keduanya) walaupun pada hakikatnya sifat primer
dan sekunder melekat kepada zat. Sifat-sifat tersebut melekat pada zat secara
tetap seperti sifat sebuah kerusi atau kadangkala berubah-ubah seperti sifat
pada seketul ais. Oleh yang demikian, menurut Locke, sekiranya seseorang itu
melihat sebuah kerusi apa yang dilihatnya ialah sifat kepada kerusi tersebut
dan bukannya sebuah zat kerusi yang sebenar. Dalam erti kata lain, jika
seseorang menganggap sesebuah objek ia hanya menganggapnya secara zahir atau
luaran bukannya realiti (zat).
Ini bererti pengetahuan
dimiliki oleh seseorang tidak lebih daripada pengalaman yang diperolehi. Seseorang
tidak boleh menganggap zat kecuali gambaran kepada sifat luaran zat. Dengan demikian
zat hanya bersifat imaginasi. Apa yang dianggap zat tidak lebih daripada
pengulangan pengalaman yang dianggap semacam zat.
Falsafah empirisme tidak hanya berkisar dalam dunia epistemologi
sahaja bahkan berkembang dalam dunia falsafah akhlak. Konsep etika atau moral
bagi golongan empiris berakar-umbikan sumber pengalaman tidak kepada sumber a
priori seperti yang difahami oleh golongan rasionalis. Bagi golongan empiris
seperti David Hume, beliau mengatakan bahawa moral datang daripada pengalaman
dalaman semata-mata. Ini adalah bentuk empirisme ekstrem yang hanya menerima
pengalaman dalam sebagai benar sehingga menyebabkan berlakunya fahaman
skeptisme.
Bagi aliran akhlak empirisme, seseorang menyatakan sesuatu
perbuatan itu salah, bukan kerana dia menyelidiki bahawa ia merupakan suatu
perbuatan yang salah sebaliknya dirasai sebagai salah yang kemudiannya diungkapkan
dalam suatu perkataan sebagai sesuatu perbuatan yang salah. Idea falsafah akhlak
empirisme ini kemudian digabungkan dengan teori utilitarianisme yang menyatakan
bahawa tugas seseorang manusia itu adalah untuk mencapai kebahagiaan semaksimum
mungkin. Golongan empiris mempunyai pandangan bahawa kebahagiaan yang maksimum
hendaklah dicapai berdasarkan naluri.
Jadi jelaslah di sini kita dapat lihat bahawa falsafah empirisme merupakan
suatu aliran falsafah yang berpendapat bahawa ilmu adalah berdasarkan atau
bersumberkan kepada pengalaman pancaindera sahaja bukanya berdasarkan innate
idea semata-mata.
rujukan:
ahmad sunawari long.2008. sejarah pengantar falsafah. bangi:UKM
No comments:
Post a Comment