NEVER EVER EVER GIVE UP!!!

IF YOU WANT TO MAKE YOUR DREAMS COME TRUE,
THE FIRST THING YOU HAVE TO DO IS WAKE UP!!!!

Wednesday, January 7, 2015

BINCANGAN TEORI KETEGANGAN MERTON. SETERUSNYA BINCANGKAN PERBEZAAN DAN PERSAMAAN PANDANGAN ANTARA MERTON DAN EMILE DURKHEIM TENTANG GEJALA BUNUH DIRI

Assalamualaikum...tgh syok2 baca nota.. tetibe rasa mcm nk share excment nie. sharing is caring right?? hahaha  semoga boleh membantu... :)

 DEVIANCE DAN KAWALAN SOSIAL

1.1       PENDAHULUAN
Menurut pandangan kebanyakan ahli sosiologi, perlakuan yang dianggap devian atau lencong itu bergantung kepada penilaian yang dibuat oleh individu atau masyarakat tersebut. Menurut Robert Merton (1938) perlakuan devian ialah kelakuan yang menyimpang secara signifikan daripada norma yang ditentukan untuk individu dalam status sosial. Ia tidak dapat dipelihara secara abstrak tetapi perlu dikaitkan dengan norma-norma yang dianggap oleh masyarakat sebagai munasabah dan (menjadi alat penyatuan) bagi orang-orang yang menduduki status berlainan.
 Albert Cohen (1966) pula menyatakan perlakuan devian ialah kelakuan yang melanggar jangkaan yang diinstitusikan iaitu jangkaan yang dikongsi dan diiktiraf sebagai sah dalam sesuatu sistem sosial. Menurut Jerry Falwell (2010) devian merujuk kepada
“… a phenomenon-that is, as a thing with specific, concretely real features that we can identify and locate-or as constructed phenomenon, that is, as a phenomenon that exists because certain observers or audiences define action as wrong.
 The essentialistic definition of deviance as objectively given,” sees action as wrong not because they violate a given society’s or group’s norms, rules, or laws, but because they are objectively wrong or absolutely evil: They violate a law of nature, or science, or the rules of God, or have offended the universe in some way”.
 Kelakuan devian adalah satu elemen asing dalam sesebuah masyarakat. Definisi devian bergantung pada bagaimana masyarakat mentakrifkan devian, siapa yang dikatakan sebagai devian dan apa yang masyarakat lakukan apabila ia menjadi isu dalam organisasi sosial. Devian melibatkan penyimpangan norma sesebuah kumpulan yang tidak diinstitusikan oleh undang-undang secara formal. Ia merupakan konsep yang komprehensif yang melibatkan kelakuan jenayah dan kelakuan-kelakuan lain yang tidak di bawah pendakwaan.
Menyimpang atau tidaknya perilaku seseorang itu ditentukan oleh norma atau nilai-nilai yang berlaku dalam masyarakat di mana ia tinggal. Setiap tindakan atau perilaku yang bertentangan dengan nilai dan norma yang berlaku akan dianggap sebagai penyimpangan sosial yang bersifat negatif. Menurut Robert Merton sekitar tahun 1930 an, menyatakan bahawa teori penyimpangan sosial merupakan penyimpangan akibat dari adanya pelbagai ketegangan dalam struktur sosial sehingga ada individu-individu yang mengalami tekanan dan akhirnya menjadi menyimpang. 
Durkheim merupakan seorang penulis yang agak radikal dari Perancis. Beliau merupakan salah seorang ahli sosiologi yang meletakkan pengetahuan dasar-dasar sosiologi moden. Dia banyak menulis tentang cara sosiologi, pengetahuan dan sosiologi agama, pembahagian kerja dan bunuh diri, pendidikan dan moral. Antara hasil karyanya ialah “The Division of Labour in Society, Rules of Sociological Method, Suicide dan Elementary Forms of Religion Life”.
Robert K. Merton lahir di Philadelphia pada tarikh 4 julai 1910 dan tinggal di atas kedai runcit yang dimiliki oleh kaum Yahudi. Ibu Robert Merton merupakan salah seorang ahli falsafah yang memungkinkan beliau untuk memanfaatkan peluang budaya tingkah laku masyarakat di Philadelphia. Merton sering mendapatkan seberapa banyak ilmu dan sering dijumpai di perpustakaan Carnegie dan telah mendapat pendidikan muzik di Philadelphia Museum of Art. Merton pernah berkata di New York Times iaitu “Para remaja diberikan modal yang pelbagai seperti modal sosial, modal budaya, modal manusia dan modal awam, namun mereka tidak diberi modal kewangan”.

Kedua-dua tokoh di atas menerangkan tentang Anomie. Emile Durkheim merupakan orang yang pertama yang memperkenalkan konsep ini. Kemudian dikembangkan oleh Robert K. Merton. Menurut “Chambers 20th Century Dictionary” Anomie ialah
“a condition of hopelessness caused by a breakdown of rules of conduct, and loss of belief and sense of purpose in society or in an individual”
Manakala menurut Durkheim
“as state of lawlessness existing at times of abrupt social change, and affecting in particular the state of ‘normlessness’, which exists when the insatiable desires of humans are no longer controlled by society”
1.2       TEORI KETEGANGAN ROBERT K. MERTON

Menurut teori Merton, struktur sosial dapat menghasilkan tingkah laku yang bersesuaian dengan norma, namun begitu struktur sosial juga dapat menghasilkan perilaku yang bertentangan atau menyimpang. Struktur sosial dapat menghasilkan pelanggaran terhadap norma sosial yang akhirnya menyebabkan terbentuknya anomie. Berdasarkan teori yang dikemukakan oleh Merton dalam teori ketegangan, perilaku yang bertentangan atau menyimpang ini terhasil akibat daripada berlakunya ketegangan dalam masyarakat yang mana dianggap bernilai dan cara pencapaian yang dianggap sah dalam masyarakat.
 Berdasarkan teori ketegangan yang dikemukakan oleh Robert K. Merton, beliau berpendapat bahawa perilaku yang bertentangan atau menyimpang, terhasil dari keadaan sosial tertentu. Merton menegaskan bahawa, apabila seseorang individu dihalang untuk melakukan sesuatu yang diinginkan, individu itu akan mengalami ketegangan atau kekecewaan. Disebabkan kekecewaan ini, individu bertindak di luar kawalan. Menurut Merton lagi, seseorang individu yang mengalami kekecewaan ini akan mengalami anomie. Anomie adalah satu tahap dimana seseorang individu itu akan berfikir untuk membunuh diri kerana kekecewaan yang dihadapi. Perasaan dibuang dari masyarakat membayangi individu seperti ini. Contohnya, seorang pelajar yang telah menduduki peperiksaan  Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Seramai 4 orang sahabat baiknya telah memperoleh keputusan yang cemerlang dan berjaya memasuki universiti yang mereka inginkan, manakala beliau hanya memperolehi 2A sahaja dalam keputusannya. Beliau ingin menjadi seorang doktor, keputusan yang diperolehinya tidak memenuhi syarat untuk memohon universiti dalam bidang yang diinginkan. Hal ini menyebabkan beliau berasa kecewa kerana keputusan ujiannya menyebabkan beliau mempunyai peluang yang terhad untuk mencapai matlamat yang diinginkan berbanding rakan-rakan yang lain.
 Dalam tahun 1960an ahli sosiologi Richard Cloward dan Lloyd Ohlin dalam teorinya menyatakan bahawa tugas yang paling sukar yang akan dihadapi oleh masyarakat perindustrian adalah untuk mencari dan melatih individu untuk mengambil alih pekerjaan dalam bidang intelektual yang akan mengambil alih bidang ilmu dari generasi sebelumnya, bagi memenuhi kehendak keperluan semasa, tenaga kerja yang celik dan terlatih diperlukan. Tugas masyarakat adalah untuk memberikan motivasi kepada ahli masyarakat yang lain untuk memperoleh kecemerlangan di tempat kerja. Antara cara-cara yang diperlukan untuk melahirkan persekitaran kerja yang cemerlang adalah dengan menimbulkan rasa tidak puas hati dengan kepuasan antara satu sama lain dan mengaitkan dengan status quo. Cloward dan Ohlin berhujah bahawa jika wujudnya masyarakat yang tidak berpuas hati dengan apa yang mereka miliki seperti tempat tinggal, pendapatan dan sebagainya, masyarakat ini akan lebih terdorong untuk bekerja keras dalam memperbaiki kehidupan mereka ke tahap yang lebih baik atau kearah matlamat yang mereka inginkan. Contohnya seseorang yang ingin menjadi kaya atau ingin mempunyai pendapatan yang lebih, individu itu akan berusaha mencari alternatif lain untuk mencapai apa yang diinginkan, contohnya kerja lebih masa atau mencari pendapatan sampingan dengan menjadi usahawan di waktu lapang.
 Dalam struktur peluang tidak sah, setiap tingkah laku tidak hanya tertumpu dan tidak terhad kepada cara yang diinstitusikan. Sebaliknya, setiap jenayah berpunca daripada peningkatan mencari peluang dalam keadaan yang tidak sesuai atau melalui cara-cara yang tidak betul bagi memperolehi kejayaan yang diinginkan. Struktur-struktur seperti jenayah dan sesuatu yang melanggar norma masyarakat, umumnya lebih tertumpu kepada golongan masyarakat yang miskin yang terdiri daripada kelas bawahan. Lazimnya, golongan miskin yang tinggal di bandar sering melibatkan diri dalam kegiatan jenayah seperti pelacuran, rompakan, pengedaran dadah, menculik atau membuat pinjaman dengan skim-skim pinjaman haram seperti along dan sebagainya. Walaupun aktiviti seperti ini jelas menyalahi undang-undang, golongan ini masih mendapat peluang untuk terjebak dalam aktiviti-aktiviti seperti ini. Hal ini kerana wujudnya pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab yang masih memberi kemudahan bagi tujuan untuk mengaut keuntungan. Mereka tidak peduli sama ada perbuatan yang dilakukan itu salah di sisi undang-undang.

1.3       TEORI ANOMIE MENURUT EMILE DURKHEIM

Menurut Emile Durkheim, anomie adalah keterasingan yang dialami individu dari lingkungan masyarakatnya. Perubahan sosial yang sangat mendasar telah menempatkan pada suatu keadaan anomie atau situasi yang sama sekali tidak dapat difahaminya. Keadaan seperti ini menurut Durkheim sebagai salah satu sebab seseorang melakukan bunuh diri atau disebut sebagai anomie suicide. Emile Durkheim tertarik untuk mengkaji dan menjelaskan anomie kerana Durkheim memusatkan perhatiannya atau memfokuskan perhatiannya kepada solidarity sosial sebagai salah satu fungsi penting dari susunan sosial. Individu memiliki tempat yang ditetapkan di dunia yang diciptakan dan diperkuat oleh nilai-nilai sosial dari moralitas, agama, dan patriotisme. Beliau  mengamati bahawa tingkat solidariti akan lebih kuat atau lebih lemah dalam masyarakat yang berbeza, dan dia juga mengamati bahawa beberapa kekuatan sosial moden cenderung merosakkan moral dan melemahkan kohesi sosial.
 Dalam teorinya tentang bunuh diri, sorotan dari situasi "anomie" merujuk kepada keadaan individu yang hubungannya dengan seluruh tekanan sosial yang lemah, dan ia menjelaskan perbezaan dalam tingkat bunuh diri dalam kalangan masyarakat sebagai hasil dari pelbagai peringkat solidariti dan sebaliknya. Di samping itu, ketertarikan Durkheim dalam mengkaji anomi adalah kerana anomi merupakan ketegangan antara fakta sosial dan kemahuan individu yang mengakibatkan patologi sosial. Penyimpangan perilaku atau “deviance behaviour” yang terjadi pada individu disebabkan semakin rendahnya integrasi sosial, solidariti, dan peringkat persamaan. Selain itu anomi adalah merupakan fakta sosial yang ada dalam dunia kehidupan sosial.
 Konsep Durkheim tentang anomi (teori anomi) termasuk kelompok teori Under control. Penyelidikan Durkheim tentang “suicide” (1897) atau bunuh diri dilandaskan pada andaian (dugaan yang dianggap benar) bahawa rata-rata bunuh diri yang terjadi dalam masyarakat merupakan tindakan yang paling akhir dari suatu anomi. Anomi bermaksud kekacauan norma yang berlaku dalam sesebuah masyarakat. Masyarakat pada mulanya telah mempunyai norma tersendiri yang dikongsi serta dipersetujui bersama. Namun begitu, berikutan dengan berlakunya perindustrian, masyarakat tidak dapat mengawal keadaan dan diri mereka.  Durkheim juga telah menyatakan bahawa runtuhnya ikatan moral, aturan budaya, dan undang-undang adalah berpunca daripada transformasi sosial yang mendadak dalam masyarakat.
 Istilah anomie menurut Durkheim ialah sesuatu keadaan seseorang itu hilang arah haluan ataupun keliru dengan nilai dan norma masyarakat yang menjadikannya dalam keadaan ketiadaan norma atau dikenali sebagai “normlessness”. Anomie merupakan keruntuhan norma yang berkaitan dengan bagaimana masyarakat harus bersikap atau berkelakuan terhadap anggota yang lain. Masyarakat masih tidak mengetahui apa yang diharapkan oleh masyarakat yang lain. Oleh sebab itu munculnya perilaku menyimpang.
 Menurut Durkheim, keselarasan(conformity) dan pengukuhan(obedience) menjadi kurang penting apabila hasrat individu untuk mencapai sesuatu menjadi suatu yang mustahil. Hal ini kerana, seseorang itu akan bebas melakukan tindakan yang tidak sesuai dan menimbulkan perasaan tidak perlu kepada norma-norma masyarakat. Menurut Durkheim anomie berlaku disebabkan oleh keadaan masyarakat dan bukannya individu itu tersendiri. Keadaan ini wujud kerana berlakunya keruntuhan institusi ekonomi, perubahan sosial dan ketiadaan kawalan sosial dalam masyarakat.
 Anomie merujuk kepada hancurnya norma-norma sosial, apabila norma tidak lagi mengawal tindakan ahli masyarakat. Dalam bukunya “The Division of Labour in Society(1893)”, Emile Durkheim menggunakan istilah anomie untuk menerangkan keadaan “deregulation” di dalam masyarakat yang ditakrifkan sebagai tidak patuh kepada norma dan nilai yang terdapat dalam masyarakat sehingga orang tidak tahu apa yang diharapkan dari orang lain dan keadaan ini menyebabkan penyelewengan.
Menurut Emile Durkheim, teori anomie terdiri dari tiga perspektif iaitu manusia adalah makhluk sosial, kewujudan manusia sebagai makhluk sosial dan manusia cenderung untuk hidup dalam masyarakat dan kewujudannya sangat bergantung pada masyarakat. Istilah anomie yang dikemukakan oleh Emile Durkheim dalam bukunya yang bertajuk “Suicide(1897)” ialah suatu tindakan bunuh diri dalam masyarakat merupakan puncak yang terakhir dalam anomie kerana dua keadaan sosial iaitu ‘social integration’ dan ‘social regulation’. Berikut merupakan hipotesis yang dikemukakan oleh Durkheim bagi menerangkan kedudukan perilaku anomie.

SOCIAL CONDITION
HIGH
LOW
SOCIAL INTEGRATION
Altruism
Egoism
SOCIAL REGULATION
Fatalism
Anomie

Emile Durkheim mengemukakan bahawa bunuh diri atau suicide berasal dari tiga keadaan sosial yang menekan (stress). Antaranya ialah altruism, anomie, fatalism dan egoisme. Bunuh diri jenis egoistik adalah suatu tindakan bunuh diri yang dilakukan oleh seseorang kerana merasa kepentingannya sendiri lebih besar daripada kepentingan kesatuan sosialnya. Seseorang yang tidak mampu memenuhi peranan yang diharapkan(role expectation) di dalam (role performance) iaitu peranan kehidupan seharian maka orang tersebut akan tertekan dan melakukan bunuh diri.
Bunuh diri jenis altruistic merupakan orang yang melakukan bunuh diri kerana merasa dirinya sebagai beban dalam masyarakat. Contohnya, seorang isteri bunuh diri kerana kematian suaminya. Selain itu juga, bunuh diri kategori ini dilakukan oleh orang Jepun yang berhaluan kiri iaitu bunuh diri yang dilakukan oleh askar demi membela negaranya. Manakala bunuh diri fatalisme pula merupakan satu jenis bunuh diri yang dilakukan kerana putus asa iaitu mereka yang tidak mempunyai semangat untuk meneruskan kehidupan.

1.4       TEORI ANOMIE MENURUT ROBERT K. MERTON

Pada tahun 1938, Robert K. Merton menerima pakai konsep anomie Emile Durkheim untuk menjelaskan “deviation” di Amerika. Konsep Merton ini sebenarnya dipengaruhi oleh keadaan intelektual. Menurut Robert K. Merton, konsep anomie didefinisikan sebagai ketidaksesuaian atau timbulnya perbezaan antara “cultural goals” dan “institutional means” sebagai akibat cara masyarakat diatur (struktur masyarakat) kerana terdapatnya pembahagian kelas. Menurut John Hagan, teori anomie Robert K. Merton berorientasikan kepada kelas.
 Teori anomie Robert K. Merton pada mulanya berteraskan hubungan antara perilaku “delinkuen” dengan tahap tertentu pada struktur sosial yang akan melahirkan suatu keadaan terhadap pelanggaran norma masyarakat yang merupakan reaksi normal. Terdapat dua unsur bentuk perilaku “delinkuen” iaitu unsur dari struktur sosial dan budaya. Unsur budaya melahirkan “goals” dan unsur struktural melahirkan “means”. “Goals” ditakrifkan sebagai tujuan dan kepentingan membudayakan kerangka aspirasi dasar manusia. Manakala “means” pula bermaksud aturan dan cara kawalan yang mengarah serta diterima sebagai cara untuk mencapai tujuan. Robert K. Merton membahagikan norma sosial kepada tujuan sosial dan cara-cara yang tersedia untuk mencapai tujuan tersebut.
 Dalam perkembangan berikutnya, pengertian anomie mengalami perubahan dengan adanya pembahagian tujuan dan cara dalam masyarakat yang berstruktur. Misalnya, terdapat perbezaan kelas-kelas sosial untuk membezakan matlamat(goals) dan cara(means) yang tersedia. Merton mencadangkan bahawa terdapat lima cara asas untuk individu untuk menyesuaikan diri dengan ketegangan di antara matlamat(goals) dan cara(means). Antaranya ialah “conformity, innovation, ritualism, retreatism dan rebellion”.
Conformisty(kesesuaian) adalah di mana masyarakat menerima matlamat-matlamat yang telah ditetapkan oleh anggota masyarakat kepada dirinya, dan ianya merupakan cara yang diinstitusikan untuk mencapai sesuatu matlamat. Umumnya, kebanyakan individu seperti ini ingin mencapai status yang tidak jelas yang disebut sebagai “kehidupan yang lebih baik” dan menerima apa sahaja yang ditetapkan untuk sampai ke tujuan yang diingini. Individu ini akan cuba menyesuaikan diri dengan norma yang sedia ada dalam masyarakat dan mengikuti tentang apa yang dianggap bernilai oleh anggota masyarakat. Contohnya untuk mendapat anugerah Dekan, seseorang itu perlu berusaha keras untuk mendapat PNGK 3.67 ke atas. Bagi mencapai matlamat itu seseorang itu akan mengulang kaji lebih berbanding orang lain. Masyarakat lain akan beranggapan dengan belajar lebih berbanding orang lain, matlamat yang diinginkan untuk mendapat anugerah Dekan akan tercapai. Seseorang yang ingin berjaya akan menggunakan semaksimum mungkin potensi yang dimilikinya untuk mencapai kejayaan tersebut.
Cara yang kedua pula ialah melalui “innovation”. Individu jenis ini ialah individu yang menerima matlamat dalam masyarakat, namun menolak cara biasa yang digunakan oleh masyarakat untuk mencapai matlamat tersebut. Contohnya seorang anggota parlimen selalunya seorang yang mempunyai ekonomi yang kukuh(kaya raya), berprestij tinggi dan sebagainya. Kekayaan yang menjadi miliknya adalah hasil daripada rasuah. Hal ini kerana kekayaan yang dimiliki itu diperoleh melalui cara-cara yang tidak sepatutnya iaitu bukan dari hasil usahanya sendiri. Selain itu, contoh lain yang dapat kita lihat ialah seorang yang ingin menjadi pelakon, namun tidak memiliki bakat berlakon. Jadi untuk mencapai matlamat yang diinginkan, seorang pelakon yang tidak mempunyai bakat tidak mungkin menjadi pelakon walaupun telah mengikuti norma yang sedia ada sebagai seorang pelakon. Oleh kerana tetap ingin menjadi pelakon, berkemungkinan individu itu akan menggunakan kaedah alternatif yang lain bagi memiliki keinginan untuk berjaya menjadi seorang pelakon. Contohnya, beliau boleh menggunakan kecantikannya untuk mengambil hati pengarah, atau berkemungkinan menjadi perempuan simpanan pengarah dan lain-lain lagi. Merton, menyebut hal ini sebagai inovasi, iaitu keupayaan untuk mewujudkan kaedah-kaedah yang lain yang dianggap bernilai dengan cara-cara tidak biasa atau disebut non-konvensional.
Seterusnya ialah melalui cara “ritualism”. Cara ini merupakan cara yang menolak matlamat budaya, akan tetapi masih menerima cara yang diinstitusikan untuk mencapai matlamat dan kejayaan yang diinginkan oleh mereka. Cara ini juga merupakan perbuatan ritualisme yakni berpegang teguh kepada kaedah-kaedah yang berlaku tanpa mengorbankan nilai sosial budaya yang sedia ada. Contohnya seseorang yang telah bekerja sebagai guru tadika selama bertahun-tahun, individu ini tidak mempunyai keinginan untuk meningkatkan kuasa, pendapatan, tanggungjawab, kuasa atau statusnya. Individu seperti ini telah berpuas hati dengan tahap kedudukannya.  Individu seperti ini terlibat dengan rutin hariannya seperti biasa tanpa memikirkan untuk memperbaiki kedudukannya. Biasanya, individu seperti ini sudah tidak mempunyai harapan bahawa usaha belum tentu menghasilkan sesuatu      keputusan seperti yang diinginkan. Individu seperti ini dipanggil sebagai ritualis.
Cara yang keempat pula ialah melalui “retreatism”. Retretists ialah tindak balas yang menolak matlamat yang ditetapkan oleh budaya dan juga menolak cara yang diinstitusikan bagi mencapai matlamat yang diinginkan. Individu seperti ini ialah individu yang tidak berminat untuk membuat duit atau mempunyai kerjaya yang tertentu, dan individu  seperti ini lebih cenderung untuk tidak mengambil berat tentang kerja keras atau tentang pendidikan. Namun begitu, di pihak yang lain ada juga anggota masyarakat yang mempunyai keinginan untuk berjaya dalam kehidupan dan mengikuti cara yang sesuai dengan norma yang ada dalam masyarakat. Individu seperti ini juga tidak bersedia untuk melanggar norma demi mencapai apa yang diinginkan. Namun, mereka lebih gemar bersikap penolakan atau “menarik diri” dari masyarakat dengan berkelakuan mengelak dengan keadaan tertentu. Contohnya, mengelakkan diri dari berkawan dengan individu-individu yang mengambil dadah atau tingkah laku yang melanggar norma yang lain.
Cara yang terakhir yang dicadangkan oleh Merton ialah bertindak balas secara pemberontakan(rebellion). Tindak balas ini bukan sahaja menolak matlamat yang diluluskan oleh anggota masyarakat dan budaya malahan turut menolak cara-cara untuk mencapai matlamat itu.  Individu-individu ini menggantikan cara dan matlamat yang sedia ada dengan matlamat mereka sendiri. Revolusioner ialah pemberontakan yang mana mereka menolak status quo. Jika menolak kapitalisme atau demokrasi sebagai contohnya, mereka cuba menggantikan dengan bentuk kerajaan mereka sendiri. Mereka menolak pandangan masyarakat tentang apa yang dianggap bernilai dan juga menolak norma-norma yang berlaku untuk mewujudkan sesuatu norma yang baru mengikut kehendak mereka. Namun begitu, ianya bukanlah satu penarikan diri dari masyarakat dan budaya yang sedia ada, tetapi berusaha secara radikal untuk menggantikan dengan nilai dan norma yang baru. Pemberontakan dalam aspek politik dan keagamaan juga tergolong dalam tindak balas ini. Selain itu kita boleh lihat melalui kaum pemberontak yang memperjuangkan ideologi nya melalui perlawanan bersenjata. Dari kelima jenis di atas, jenis cara adaptasi “conformity” yang merupakan bentuk perilaku yang tidak menyimpang, sedangkan ke empat-empat jenis adaptasi yang lainnya termasuk dalam bentuk perilaku yang menyimpang.
1.5       PERSAMAAN TEORI ANOMIE DURKHEIM DAN MERTON

Antara persamaan yang kita dapat lihat dalam teori anomie Durkheim dan Merton adalah dari aspek istilah yang digunakan. Kedua-dua tokoh ini menggunakan istilah “anomie”  dalam menerangkan perilaku menyimpang. Kita dapat lihat bahawa Merton telah mengembangkan teori anomie yang telah digunakan oleh Durkheim dalam bukunya iaitu “Social Structure and Anomie(1938)”.
Persamaan lain yang dapat kita lihat ialah penggunaan “conformity” dalam menerangkan anomie. Menurut Durkheim “conformity” dilihat menjadi kurang penting apabila hasrat individu untuk mencapai sesuatu menjadi suatu yang mustahil. Hal ini kerana, seseorang itu akan bebas melakukan tindakan yang tidak sesuai dan menimbulkan perasaan tidak perlu kepada norma-norma masyarakat. Menurut Durkheim anomie berlaku disebabkan oleh keadaan masyarakat dan bukannya individu itu tersendiri. Keadaan ini wujud kerana berlakunya keruntuhan institusi ekonomi, perubahan sosial dan ketiadaan kawalan sosial dalam masyarakat. Sama seperti Durkheim,  Merton juga menggambarkan “conformity” dari sudut seseorang individu mungkin tidak mempunyai ketegangan di antara individu yang lain iaitu dari aspek mekanisme yang ditawarkan oleh masyarakat telah berjaya untuk mencapai satu tujuan dan matlamat individu tersebut.

1.6       PERBEZAAN TEORI ANOMIE DURKHEIM DAN MERTON

Menurut Durkheim konsep anomie ini merujuk kepada mencirikan keadaan masyarakat atau kumpulan dengan kadar kekeliruan tinggi dan percanggahan dengan norma-norma sosial yang asas. Manakala konsep anomie menurut Merton pula merujuk kepada bunuh diri hanya merupakan satu bentuk tingkah laku yang menyimpang dari norma masyarakat(deviant).
Terdapat beberapa perbezaan yang wujud di antara teori anomie menurut pandangan Durkheim dan Merton. Dalam teori anomie Durkheim, beliau menyatakan bahawa anomie muncul disebabkan berlakunya proses transformasi. Proses ini telah menyebabkan perubahan masyarakat berlaku secara mendadak seterusnya menyukarkan masyarakat untuk menyesuaikan diri dengan keadaan tersebut. Hasil daripada proses transformasi ini akan wujudnya pembahagian kerja yang lebih khusus. Ini secara tidak langsung akan menimbulkan konflik di mana berlakunya kekecewaan, rasa tidak puas hati dan putus asa yang boleh  meruntuhkan norma-norma sosial yang sedia ada dan akhirnya akan membawa kepada anomie iaitu gejala perilaku menyimpang(bunuh diri). Manakala menurut Merton pula, anomie wujud disebabkan oleh struktur sosial. Hujah Merton melihat bahawa setiap masyarakat didefinisikan sebagai sebahagian daripada tujuan sistem nilai iaitu Individu harus mencapai matlamat yang ditetapkan oleh masyarakat. Masyarakat harus menetapkan mekanisme dan individu harus mengikuti mekanisme tersebut. Hal ini kerana Robert K. Merton adalah aliran daripada Fungsionalisme yang berjaya mengadaptasi teori Anomie yang dilakukan oleh Emile Durkheim. Merton menekankan pentingnya sebuah perbezaan dalaman di mana individu dipaksa untuk melaksanakan berbagai peranan.
 Selain itu perbezaan kedua-dua tokoh ini boleh dilihat melalui cara mereka mengaplikasikan konsep anomie ini. Dalam karya Durkheim, beliau hanya memfokuskan gejala anomie kepada bunuh diri sahaja. Tetapi dalam karya Merton aspek yang dilihat oleh beliau adalah secara menyeluruh termasuklah bunuh diri, jenayah, kenakalan, penagihan dadah, alkohol, gangguan mental dan sebagainya.
 Antara perbezaan lain yang ditonjolkan oleh kedua-dua tokoh ini ialah dari aspek biologikal manusia. Merton tidak anggap sifat biologikal manusia itu penting dalam menerangkan keseluruhan penyimpangan. Manakala Durkheim pula mempertimbangkan keinginan semula jadi manusia. Sebagai contoh kita dapat lihat melalui cita-cita manusia. Seperti cita-cita untuk mencapai matlamat yang tidak boleh dicapai.
Durkheim menyatakan bahawa anomie wujud akibat faktor pembahagian kerja yang tidak seimbang. Hal ini berpunca daripada kombinasi konflik dalam perindustrian dan kewangan. Menurut Durkheim, konflik terjadi kerana pembahagian kelas yang tidak seimbang serta pembahagian kerja yang abnormal iaitu pekerja terasing dari pekerjaannya. Oleh yang demikian akan berlakunya anomie hasil daripada kurangnya aturan sosial yang sangat terkait dengan matlamat dan kemahuan manusia. Seterusnya perbuatan anomie ini telah menyebabkan hilang atau lemahnya norma dan aturan sosial yang menjadi salah satu bentuk kawalan sosial manusia. Manakala, anomie menurut Robert K. Merton terjadi apabila wujudnya ketidakadilan dalam sistem sosial yang menyebabkan masyarakat melanggar norma untuk mencapai matlamatnya. Ia juga boleh dilihat ketika keperluan dan kehendak melampaui apa yang sepatutnya dapat dipenuhi melalui “socially acceptable ways”. Keinginan manusia sebenarnya didefinisikan oleh masyarakat itu sendiri. Setiap masyarakat mencipta hal-hal yang dianggap berharga dan harus dipenuhi keinginannya. Jika tidak dipenuhi, manusia tersebut akan mengalami tekanan seterusnya boleh mencapai situasi anomie.
Bagi Merton tidak semua orang mengalami kekecewaan anomie. Merton mengatakan Merton telah mencadangkan bahawa terdapat lima cara asas untuk individu untuk menyesuaikan diri dengan ketegangan di antara matlamat(goals) dan cara(means). Antaranya ialah “conformity, innovation, ritualism, retreatism dan rebellion”. Manakala bagi Durkheim, kejahatan itu merupakan satu yang normal dan wujud dalam masyarakat dan kita tidak mungkin mempunyai cara bagi membanteras kejahatan. Kejahatan yang dimaksudkan oleh Durkheim adalah anomie(kejahatan yang paling tinggi).

1.7       KESIMPULAN

Secara kesimpulannya teori ketegangan Merton menerangkan tentang bagaimana sesebuah masyarakat itu mengalami percanggahan antara matlamat atau jangkaan hasil sebenar. Jenis ketegangan ini berkait rapat dengan konsep anomie oleh Merton. Sebagai contoh seorang anak bercita-cita ingin menjadi seorang penyanyi. Manakala institusi kekeluargaan iaitu yang terdiri daripada ibu bapa melarang anak tersebut menceburi bidang nyanyian. Situasi ini jelas menunjukkan berlakunya ketegangan di mana kehendak anak tadi di halang oleh kedua-dua ibu bapanya. Ini akan memberi tekanan dan kemurungan kepada anak tersebut sehingga boleh membawa kepada anomie.
            Konsep anomie pada awalnya digunakan oleh Emile Durkheim dalam bukunya yang bertajuk “suicide”. Beliau memberitahu bahawa anomie merupakan tingkat paling tinggi dalam penyimpangan sosial. Anomie berlaku disebabkan oleh masyarakat tidak dapat menyesuaikan diri dengan keadaan dan pembaharuan yang berlaku dengan begitu pantas. Sebagai contoh berlakunya perindustrian. Masyarakat tidak dapat berkelakuan seperti mana yang diinginkan oleh orang lain. Hal ini akan menyebabkan berlakunya konflik seterusnya memberi tekanan kepada individu atau masyarakat itu sendiri sehingga boleh menimbulkan anomie.
 Menurut Merton pula, anomie merujuk bahawa dalam setiap masyarakat terdapat struktur sosial(berbentuk kelas-kelas), kelas ini boleh menyebabkan perbezaan dalam mencapai tujuan. Contohnya mereka yang berasal dari kelas rendah mempunyai peluang yang lebih kecil dalam mencapai tujuan bila dibandingkan dengan mereka yang berasal dari kelas tinggi. Keadaan ini akan menimbulkan tekanan di kalangan mereka yang tidak mempunyai peluang untuk mencapai matlamat. Namun begitu, menurut Merton terdapat lima cara untuk mengatasi keadaan anomie dalam setiap anggota kelompok masyarakat dengan tujuan untuk mencapai matlamat(goals) dan menginstitusikan “means”. Caranya ialah melalui “conformity, innovation, ritualism, retreatism dan rebellion”. Hasil daripada penerangan yang dibuat oleh Merton, kita dapat lihat bahawa inovasi, ritualisme, penarikan diri dan pemberontakan merupakan bentuk penyesuaian diri yang menyimpang dari norma-norma yang berlaku. Hal ini kerana pengadaptasian pada struktur sosial yang gagal merupakan fokus teori Robert K. Merton.

 Anomie merupakan salah satu teori yang bersifat abstrak. Teori anomie Robert K. Merton kemudiannya diperbaiki oleh Cloward dan Ohlin(1959) dengan mengetengahkan teori “differential opportunity”. Cloward dan Ohlin mengatakan bahawa terdapat pelbagai cara untuk berjaya, iaitu melalui cara yang disebut sebagai “legitimate dan illegitimate” sedangkan Robert K. Merton hanya mengakui cara pertama sahaja iaitu conformity untuk menghilangkan tekanan. 

THANK TO MY GROUP LIYANA AND MY LECTURE (DR NOVEL)
yan, jue, sara, ika, ina & fiza :)


 
GOOD LUCK & ALL THE BEST.. SAYANG AWQ2 SEMUA 

https://www.youtube.com/watch?v=ShVaZ6CqXxo

No comments:

Post a Comment