DEVIANCE DAN KAWALAN SOSIAL
1.1 PENDAHULUAN
Menurut pandangan kebanyakan ahli
sosiologi, perlakuan yang dianggap devian atau lencong itu bergantung kepada
penilaian yang dibuat oleh individu atau masyarakat tersebut. Menurut Robert
Merton (1938) perlakuan devian ialah kelakuan yang menyimpang secara signifikan
daripada norma yang ditentukan untuk individu dalam status sosial. Ia tidak
dapat dipelihara secara abstrak tetapi perlu dikaitkan dengan norma-norma yang
dianggap oleh masyarakat sebagai munasabah dan (menjadi alat penyatuan) bagi
orang-orang yang menduduki status berlainan.
Albert Cohen (1966) pula menyatakan perlakuan
devian ialah kelakuan yang melanggar jangkaan yang diinstitusikan iaitu
jangkaan yang dikongsi dan diiktiraf sebagai sah dalam sesuatu sistem sosial.
Menurut Jerry Falwell (2010) devian merujuk kepada
“… a phenomenon-that is, as a thing with
specific, concretely real features that we can identify and locate-or as
constructed phenomenon, that is, as a phenomenon that exists because certain
observers or audiences define action as wrong.
The
essentialistic definition of deviance as objectively given,” sees action as
wrong not because they violate a given society’s or group’s norms, rules, or
laws, but because they are objectively wrong or absolutely evil: They violate a
law of nature, or science, or the rules of God, or have offended the universe
in some way”.
Kelakuan devian adalah satu elemen asing dalam
sesebuah masyarakat. Definisi devian bergantung pada bagaimana masyarakat
mentakrifkan devian, siapa yang dikatakan sebagai devian dan apa yang
masyarakat lakukan apabila ia menjadi isu dalam organisasi sosial. Devian
melibatkan penyimpangan norma sesebuah kumpulan yang tidak diinstitusikan oleh
undang-undang secara formal. Ia merupakan konsep yang komprehensif yang
melibatkan kelakuan jenayah dan kelakuan-kelakuan lain yang tidak di bawah
pendakwaan.
Menyimpang
atau tidaknya perilaku seseorang itu ditentukan oleh norma atau nilai-nilai
yang berlaku dalam masyarakat di mana ia tinggal. Setiap tindakan atau perilaku
yang bertentangan dengan nilai dan norma yang berlaku akan dianggap sebagai
penyimpangan sosial yang bersifat negatif. Menurut Robert Merton sekitar tahun
1930 an, menyatakan bahawa teori penyimpangan sosial merupakan penyimpangan
akibat dari adanya pelbagai ketegangan dalam struktur sosial sehingga ada
individu-individu yang mengalami tekanan dan akhirnya menjadi menyimpang.
Durkheim
merupakan seorang penulis yang agak radikal dari Perancis. Beliau merupakan
salah seorang ahli sosiologi yang meletakkan pengetahuan dasar-dasar sosiologi
moden. Dia banyak menulis tentang cara sosiologi, pengetahuan dan sosiologi
agama, pembahagian kerja dan bunuh diri, pendidikan dan moral. Antara hasil
karyanya ialah “The Division of Labour in Society, Rules of
Sociological Method, Suicide dan Elementary Forms of Religion
Life”.
Robert K.
Merton lahir di Philadelphia pada tarikh 4 julai 1910 dan tinggal di atas kedai
runcit yang dimiliki oleh kaum Yahudi. Ibu Robert Merton merupakan salah
seorang ahli falsafah yang memungkinkan beliau untuk memanfaatkan peluang
budaya tingkah laku masyarakat di Philadelphia. Merton sering mendapatkan
seberapa banyak ilmu dan sering dijumpai di perpustakaan Carnegie dan telah
mendapat pendidikan muzik di Philadelphia Museum of Art. Merton pernah berkata
di New York Times iaitu “Para remaja diberikan modal yang pelbagai seperti
modal sosial, modal budaya, modal manusia dan modal awam, namun mereka tidak
diberi modal kewangan”.
Kedua-dua tokoh di atas menerangkan tentang
Anomie. Emile Durkheim merupakan orang yang pertama yang memperkenalkan konsep
ini. Kemudian dikembangkan oleh Robert K. Merton. Menurut “Chambers 20th
Century Dictionary” Anomie ialah
“a condition of hopelessness caused by a
breakdown of rules of conduct, and loss of belief and sense of purpose in
society or in an individual”
Manakala menurut Durkheim
“as state of lawlessness existing at times
of abrupt social change, and affecting in particular the state of
‘normlessness’, which exists when the insatiable desires of humans are no
longer controlled by society”
1.2 TEORI
KETEGANGAN ROBERT K. MERTON
Menurut teori Merton, struktur sosial dapat menghasilkan tingkah
laku yang bersesuaian dengan norma, namun begitu struktur sosial juga dapat
menghasilkan perilaku yang bertentangan atau menyimpang. Struktur sosial dapat
menghasilkan pelanggaran terhadap norma sosial yang akhirnya menyebabkan
terbentuknya anomie. Berdasarkan teori yang dikemukakan oleh Merton dalam teori
ketegangan, perilaku yang bertentangan atau menyimpang ini terhasil akibat daripada
berlakunya ketegangan dalam masyarakat yang mana dianggap bernilai dan cara
pencapaian yang dianggap sah dalam masyarakat.
Berdasarkan teori ketegangan
yang dikemukakan oleh Robert K. Merton, beliau berpendapat bahawa perilaku yang
bertentangan atau menyimpang, terhasil dari keadaan sosial tertentu. Merton
menegaskan bahawa, apabila seseorang individu dihalang untuk melakukan sesuatu
yang diinginkan, individu itu akan mengalami ketegangan atau kekecewaan.
Disebabkan kekecewaan ini, individu bertindak di luar kawalan. Menurut Merton
lagi, seseorang individu yang mengalami kekecewaan ini akan mengalami anomie.
Anomie adalah satu tahap dimana seseorang individu itu akan berfikir untuk
membunuh diri kerana kekecewaan yang dihadapi. Perasaan dibuang dari masyarakat
membayangi individu seperti ini. Contohnya, seorang pelajar yang telah
menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM), Seramai 4 orang sahabat baiknya telah memperoleh keputusan yang
cemerlang dan berjaya memasuki universiti yang mereka inginkan, manakala beliau
hanya memperolehi 2A sahaja dalam keputusannya. Beliau ingin menjadi seorang
doktor, keputusan yang diperolehinya tidak memenuhi syarat untuk memohon
universiti dalam bidang yang diinginkan. Hal ini menyebabkan beliau berasa
kecewa kerana keputusan ujiannya menyebabkan beliau mempunyai peluang yang
terhad untuk mencapai matlamat yang diinginkan berbanding rakan-rakan yang
lain.
Dalam tahun 1960an ahli
sosiologi Richard Cloward dan Lloyd Ohlin dalam teorinya menyatakan bahawa
tugas yang paling sukar yang akan dihadapi oleh masyarakat perindustrian adalah
untuk mencari dan melatih individu untuk mengambil alih pekerjaan dalam bidang
intelektual yang akan mengambil alih bidang ilmu dari generasi sebelumnya, bagi
memenuhi kehendak keperluan semasa, tenaga kerja yang celik dan terlatih
diperlukan. Tugas masyarakat adalah untuk memberikan motivasi kepada ahli
masyarakat yang lain untuk memperoleh kecemerlangan di tempat kerja. Antara
cara-cara yang diperlukan untuk melahirkan persekitaran kerja yang cemerlang
adalah dengan menimbulkan rasa tidak puas hati dengan kepuasan antara satu sama
lain dan mengaitkan dengan status quo. Cloward dan Ohlin berhujah bahawa jika
wujudnya masyarakat yang tidak berpuas hati dengan apa yang mereka miliki seperti
tempat tinggal, pendapatan dan sebagainya, masyarakat ini akan lebih terdorong
untuk bekerja keras dalam memperbaiki kehidupan mereka ke tahap yang lebih baik
atau kearah matlamat yang mereka inginkan. Contohnya seseorang yang ingin
menjadi kaya atau ingin mempunyai pendapatan yang lebih, individu itu akan
berusaha mencari alternatif lain untuk mencapai apa yang diinginkan, contohnya
kerja lebih masa atau mencari pendapatan sampingan dengan menjadi usahawan di
waktu lapang.
Dalam struktur peluang tidak
sah, setiap tingkah laku tidak hanya tertumpu dan tidak terhad kepada cara yang
diinstitusikan. Sebaliknya, setiap jenayah berpunca daripada peningkatan
mencari peluang dalam keadaan yang tidak sesuai atau melalui cara-cara yang
tidak betul bagi memperolehi kejayaan yang diinginkan. Struktur-struktur
seperti jenayah dan sesuatu yang melanggar norma masyarakat, umumnya lebih
tertumpu kepada golongan masyarakat yang miskin yang terdiri daripada kelas
bawahan. Lazimnya, golongan miskin yang tinggal di bandar sering melibatkan
diri dalam kegiatan jenayah seperti pelacuran, rompakan, pengedaran dadah,
menculik atau membuat pinjaman dengan skim-skim pinjaman haram seperti along
dan sebagainya. Walaupun aktiviti seperti ini jelas menyalahi undang-undang,
golongan ini masih mendapat peluang untuk terjebak dalam aktiviti-aktiviti
seperti ini. Hal ini kerana wujudnya pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab
yang masih memberi kemudahan bagi tujuan untuk mengaut keuntungan. Mereka tidak
peduli sama ada perbuatan yang dilakukan itu salah di sisi undang-undang.
1.3 TEORI
ANOMIE MENURUT EMILE DURKHEIM
Menurut Emile Durkheim, anomie adalah keterasingan yang dialami
individu dari lingkungan masyarakatnya. Perubahan sosial yang sangat mendasar
telah menempatkan pada suatu keadaan anomie atau situasi yang sama sekali tidak
dapat difahaminya. Keadaan seperti ini menurut Durkheim sebagai salah satu
sebab seseorang melakukan bunuh diri atau disebut sebagai anomie suicide. Emile
Durkheim tertarik untuk mengkaji dan menjelaskan anomie kerana Durkheim
memusatkan perhatiannya atau memfokuskan perhatiannya kepada solidarity sosial
sebagai salah satu fungsi penting dari susunan sosial. Individu memiliki tempat
yang ditetapkan di dunia yang diciptakan dan diperkuat oleh nilai-nilai sosial dari
moralitas, agama, dan patriotisme. Beliau
mengamati bahawa tingkat solidariti akan lebih kuat atau lebih lemah
dalam masyarakat yang berbeza, dan dia juga mengamati bahawa beberapa kekuatan
sosial moden cenderung merosakkan moral dan melemahkan kohesi sosial.
Dalam teorinya tentang bunuh
diri, sorotan dari situasi "anomie" merujuk kepada keadaan individu
yang hubungannya dengan seluruh tekanan sosial yang lemah, dan ia menjelaskan
perbezaan dalam tingkat bunuh diri dalam kalangan masyarakat sebagai hasil dari
pelbagai peringkat solidariti dan sebaliknya. Di samping itu, ketertarikan
Durkheim dalam mengkaji anomi adalah kerana anomi merupakan ketegangan antara
fakta sosial dan kemahuan individu yang mengakibatkan patologi sosial.
Penyimpangan perilaku atau “deviance behaviour” yang terjadi pada
individu disebabkan semakin rendahnya integrasi sosial, solidariti, dan
peringkat persamaan. Selain itu anomi adalah merupakan fakta sosial yang ada
dalam dunia kehidupan sosial.
Konsep Durkheim tentang anomi (teori anomi)
termasuk kelompok teori Under control. Penyelidikan Durkheim tentang “suicide”
(1897) atau bunuh diri dilandaskan pada andaian (dugaan yang dianggap benar)
bahawa rata-rata bunuh diri yang terjadi dalam masyarakat merupakan tindakan
yang paling akhir dari suatu anomi. Anomi
bermaksud kekacauan norma yang berlaku dalam sesebuah masyarakat. Masyarakat
pada mulanya telah mempunyai norma tersendiri yang dikongsi serta dipersetujui
bersama. Namun begitu, berikutan dengan berlakunya perindustrian, masyarakat tidak
dapat mengawal keadaan dan diri mereka.
Durkheim juga telah menyatakan bahawa runtuhnya ikatan moral, aturan
budaya, dan undang-undang adalah berpunca daripada transformasi sosial yang
mendadak dalam masyarakat.
Istilah anomie menurut Durkheim ialah
sesuatu keadaan seseorang itu hilang arah haluan ataupun keliru dengan nilai
dan norma masyarakat yang menjadikannya dalam keadaan ketiadaan norma atau
dikenali sebagai “normlessness”. Anomie merupakan keruntuhan norma yang
berkaitan dengan bagaimana masyarakat harus bersikap atau berkelakuan terhadap
anggota yang lain. Masyarakat masih tidak mengetahui apa yang diharapkan oleh
masyarakat yang lain. Oleh sebab itu munculnya perilaku menyimpang.
Menurut Durkheim, keselarasan(conformity) dan
pengukuhan(obedience) menjadi kurang penting apabila hasrat individu untuk
mencapai sesuatu menjadi suatu yang mustahil. Hal ini kerana, seseorang itu
akan bebas melakukan tindakan yang tidak sesuai dan menimbulkan perasaan tidak
perlu kepada norma-norma masyarakat. Menurut Durkheim anomie berlaku disebabkan
oleh keadaan masyarakat dan bukannya individu itu tersendiri. Keadaan ini wujud
kerana berlakunya keruntuhan institusi ekonomi, perubahan sosial dan ketiadaan
kawalan sosial dalam masyarakat.
Anomie merujuk
kepada hancurnya norma-norma sosial, apabila norma tidak lagi mengawal tindakan
ahli masyarakat. Dalam bukunya “The Division of Labour in Society(1893)”,
Emile Durkheim menggunakan istilah anomie untuk menerangkan keadaan “deregulation”
di dalam masyarakat yang ditakrifkan sebagai tidak patuh kepada norma dan nilai
yang terdapat dalam masyarakat sehingga orang tidak tahu apa yang diharapkan
dari orang lain dan keadaan ini menyebabkan penyelewengan.
Menurut Emile Durkheim, teori anomie terdiri dari tiga perspektif iaitu
manusia adalah makhluk sosial, kewujudan manusia sebagai makhluk sosial dan
manusia cenderung untuk hidup dalam masyarakat dan kewujudannya sangat
bergantung pada masyarakat. Istilah anomie yang dikemukakan oleh Emile Durkheim
dalam bukunya yang bertajuk “Suicide(1897)” ialah suatu tindakan bunuh
diri dalam masyarakat merupakan puncak yang terakhir dalam anomie kerana dua
keadaan sosial iaitu ‘social integration’ dan ‘social regulation’.
Berikut merupakan hipotesis yang dikemukakan oleh Durkheim bagi menerangkan
kedudukan perilaku anomie.
SOCIAL
CONDITION
|
HIGH
|
LOW
|
SOCIAL
INTEGRATION
|
Altruism
|
Egoism
|
SOCIAL
REGULATION
|
Fatalism
|
Anomie
|
Emile Durkheim mengemukakan bahawa bunuh diri atau suicide berasal
dari tiga keadaan sosial yang menekan (stress). Antaranya ialah altruism,
anomie, fatalism dan egoisme. Bunuh diri jenis egoistik adalah suatu tindakan
bunuh diri yang dilakukan oleh seseorang kerana merasa kepentingannya sendiri
lebih besar daripada kepentingan kesatuan sosialnya. Seseorang yang tidak mampu
memenuhi peranan yang diharapkan(role expectation) di dalam (role performance)
iaitu peranan kehidupan seharian maka orang tersebut akan tertekan dan
melakukan bunuh diri.
Bunuh diri jenis altruistic merupakan orang yang melakukan bunuh
diri kerana merasa dirinya sebagai beban dalam masyarakat. Contohnya, seorang
isteri bunuh diri kerana kematian suaminya. Selain itu juga, bunuh diri kategori
ini dilakukan oleh orang Jepun yang berhaluan kiri iaitu bunuh diri yang
dilakukan oleh askar demi membela negaranya. Manakala bunuh diri fatalisme pula
merupakan satu jenis bunuh diri yang dilakukan kerana putus asa iaitu mereka
yang tidak mempunyai semangat untuk meneruskan kehidupan.
1.4 TEORI ANOMIE MENURUT
ROBERT K. MERTON
Pada tahun 1938, Robert K. Merton menerima pakai konsep anomie
Emile Durkheim untuk menjelaskan “deviation” di Amerika. Konsep Merton
ini sebenarnya dipengaruhi oleh keadaan intelektual. Menurut Robert K. Merton,
konsep anomie didefinisikan sebagai ketidaksesuaian atau timbulnya perbezaan
antara “cultural goals” dan “institutional means” sebagai akibat
cara masyarakat diatur (struktur masyarakat) kerana terdapatnya pembahagian
kelas. Menurut John Hagan, teori anomie Robert K. Merton berorientasikan kepada
kelas.
Teori anomie Robert K.
Merton pada mulanya berteraskan hubungan antara perilaku “delinkuen”
dengan tahap tertentu pada struktur sosial yang akan melahirkan suatu keadaan
terhadap pelanggaran norma masyarakat yang merupakan reaksi normal. Terdapat
dua unsur bentuk perilaku “delinkuen” iaitu unsur dari struktur sosial
dan budaya. Unsur budaya melahirkan “goals” dan unsur struktural
melahirkan “means”. “Goals” ditakrifkan sebagai tujuan dan
kepentingan membudayakan kerangka aspirasi dasar manusia. Manakala “means”
pula bermaksud aturan dan cara kawalan yang mengarah serta diterima sebagai
cara untuk mencapai tujuan. Robert K. Merton membahagikan norma sosial kepada
tujuan sosial dan cara-cara yang tersedia untuk mencapai tujuan tersebut.
Dalam perkembangan
berikutnya, pengertian anomie mengalami perubahan dengan adanya pembahagian
tujuan dan cara dalam masyarakat yang berstruktur. Misalnya, terdapat perbezaan
kelas-kelas sosial untuk membezakan matlamat(goals) dan cara(means) yang
tersedia. Merton mencadangkan bahawa terdapat lima cara asas untuk individu
untuk menyesuaikan diri dengan ketegangan di antara matlamat(goals) dan
cara(means). Antaranya ialah “conformity, innovation, ritualism, retreatism dan
rebellion”.
Conformisty(kesesuaian) adalah di mana masyarakat menerima
matlamat-matlamat yang telah ditetapkan oleh anggota masyarakat kepada dirinya,
dan ianya merupakan cara yang diinstitusikan untuk mencapai sesuatu matlamat.
Umumnya, kebanyakan individu seperti ini ingin mencapai status yang tidak jelas
yang disebut sebagai “kehidupan yang lebih baik” dan menerima apa sahaja yang
ditetapkan untuk sampai ke tujuan yang diingini. Individu ini akan cuba
menyesuaikan diri dengan norma yang sedia ada dalam masyarakat dan mengikuti
tentang apa yang dianggap bernilai oleh anggota masyarakat. Contohnya untuk
mendapat anugerah Dekan, seseorang itu perlu berusaha keras untuk mendapat PNGK
3.67 ke atas. Bagi mencapai matlamat itu seseorang itu akan mengulang kaji
lebih berbanding orang lain. Masyarakat lain akan beranggapan dengan belajar
lebih berbanding orang lain, matlamat yang diinginkan untuk mendapat anugerah
Dekan akan tercapai. Seseorang yang ingin berjaya akan menggunakan semaksimum
mungkin potensi yang dimilikinya untuk mencapai kejayaan tersebut.
Cara yang kedua pula ialah melalui “innovation”. Individu
jenis ini ialah individu yang menerima matlamat dalam masyarakat, namun menolak
cara biasa yang digunakan oleh masyarakat untuk mencapai matlamat tersebut.
Contohnya seorang anggota parlimen selalunya seorang yang mempunyai ekonomi
yang kukuh(kaya raya), berprestij tinggi dan sebagainya. Kekayaan yang menjadi
miliknya adalah hasil daripada rasuah. Hal ini kerana kekayaan yang dimiliki
itu diperoleh melalui cara-cara yang tidak sepatutnya iaitu bukan dari hasil
usahanya sendiri. Selain itu, contoh lain yang dapat kita lihat ialah seorang
yang ingin menjadi pelakon, namun tidak memiliki bakat berlakon. Jadi untuk
mencapai matlamat yang diinginkan, seorang pelakon yang tidak mempunyai bakat
tidak mungkin menjadi pelakon walaupun telah mengikuti norma yang sedia ada
sebagai seorang pelakon. Oleh kerana tetap ingin menjadi pelakon,
berkemungkinan individu itu akan menggunakan kaedah alternatif yang lain bagi
memiliki keinginan untuk berjaya menjadi seorang pelakon. Contohnya, beliau
boleh menggunakan kecantikannya untuk mengambil hati pengarah, atau
berkemungkinan menjadi perempuan simpanan pengarah dan lain-lain lagi. Merton,
menyebut hal ini sebagai inovasi, iaitu keupayaan untuk mewujudkan
kaedah-kaedah yang lain yang dianggap bernilai dengan cara-cara tidak biasa
atau disebut non-konvensional.
Seterusnya ialah melalui cara “ritualism”. Cara ini
merupakan cara yang menolak matlamat budaya, akan tetapi masih menerima cara
yang diinstitusikan untuk mencapai matlamat dan kejayaan yang diinginkan oleh
mereka. Cara ini juga merupakan perbuatan ritualisme yakni berpegang teguh
kepada kaedah-kaedah yang berlaku tanpa mengorbankan nilai sosial budaya yang
sedia ada. Contohnya seseorang yang telah
bekerja sebagai guru tadika selama bertahun-tahun, individu ini tidak mempunyai
keinginan untuk meningkatkan kuasa, pendapatan, tanggungjawab, kuasa atau
statusnya. Individu seperti ini telah berpuas hati dengan tahap
kedudukannya. Individu seperti ini
terlibat dengan rutin hariannya seperti biasa tanpa memikirkan untuk
memperbaiki kedudukannya. Biasanya, individu seperti ini sudah tidak mempunyai
harapan bahawa usaha belum tentu menghasilkan sesuatu keputusan seperti yang diinginkan.
Individu seperti ini dipanggil sebagai ritualis.
Cara yang
keempat pula ialah melalui “retreatism”. Retretists
ialah tindak balas yang menolak matlamat yang ditetapkan oleh budaya dan juga
menolak cara yang diinstitusikan bagi mencapai matlamat yang diinginkan.
Individu seperti ini ialah individu yang tidak berminat untuk membuat duit atau
mempunyai kerjaya yang tertentu, dan individu
seperti ini lebih cenderung untuk tidak mengambil berat tentang kerja
keras atau tentang pendidikan. Namun begitu, di pihak yang lain ada juga
anggota masyarakat yang mempunyai keinginan untuk berjaya dalam kehidupan dan
mengikuti cara yang sesuai dengan norma yang ada dalam masyarakat. Individu
seperti ini juga tidak bersedia untuk melanggar norma demi mencapai apa yang
diinginkan. Namun, mereka lebih gemar bersikap penolakan atau “menarik diri”
dari masyarakat dengan berkelakuan mengelak dengan keadaan tertentu. Contohnya,
mengelakkan diri dari berkawan dengan individu-individu yang mengambil dadah
atau tingkah laku yang melanggar norma yang lain.
Cara yang terakhir yang dicadangkan oleh Merton ialah bertindak
balas secara pemberontakan(rebellion). Tindak balas ini bukan sahaja
menolak matlamat yang diluluskan oleh anggota masyarakat dan budaya malahan
turut menolak cara-cara untuk mencapai matlamat itu. Individu-individu ini menggantikan cara dan
matlamat yang sedia ada dengan matlamat mereka sendiri. Revolusioner ialah
pemberontakan yang mana mereka menolak status quo. Jika menolak kapitalisme
atau demokrasi sebagai contohnya, mereka cuba menggantikan dengan bentuk
kerajaan mereka sendiri. Mereka menolak pandangan masyarakat tentang apa yang
dianggap bernilai dan juga menolak norma-norma yang berlaku untuk mewujudkan
sesuatu norma yang baru mengikut kehendak mereka. Namun begitu, ianya bukanlah
satu penarikan diri dari masyarakat dan budaya yang sedia ada, tetapi berusaha
secara radikal untuk menggantikan dengan nilai dan norma yang baru.
Pemberontakan dalam aspek politik dan keagamaan juga tergolong dalam tindak
balas ini. Selain itu kita boleh lihat melalui kaum pemberontak yang memperjuangkan
ideologi nya melalui perlawanan bersenjata. Dari kelima jenis di atas, jenis
cara adaptasi “conformity” yang merupakan bentuk perilaku yang tidak
menyimpang, sedangkan ke empat-empat jenis adaptasi yang lainnya termasuk dalam
bentuk perilaku yang menyimpang.
1.5 PERSAMAAN
TEORI ANOMIE DURKHEIM DAN MERTON
Antara persamaan yang kita dapat lihat
dalam teori anomie Durkheim dan Merton adalah dari aspek istilah yang
digunakan. Kedua-dua tokoh ini menggunakan istilah “anomie” dalam menerangkan perilaku menyimpang. Kita
dapat lihat bahawa Merton telah mengembangkan teori anomie yang telah digunakan
oleh Durkheim dalam bukunya iaitu “Social Structure and Anomie(1938)”.
Persamaan
lain yang dapat kita lihat ialah penggunaan “conformity” dalam
menerangkan anomie. Menurut Durkheim “conformity” dilihat menjadi kurang
penting apabila hasrat individu untuk mencapai sesuatu menjadi suatu yang
mustahil. Hal ini kerana, seseorang itu akan bebas melakukan tindakan yang
tidak sesuai dan menimbulkan perasaan tidak perlu kepada norma-norma
masyarakat. Menurut Durkheim anomie berlaku disebabkan oleh keadaan masyarakat
dan bukannya individu itu tersendiri. Keadaan ini wujud kerana berlakunya
keruntuhan institusi ekonomi, perubahan sosial dan ketiadaan kawalan sosial
dalam masyarakat. Sama seperti Durkheim,
Merton juga menggambarkan “conformity” dari sudut seseorang
individu mungkin tidak mempunyai ketegangan di antara individu yang lain iaitu
dari aspek mekanisme yang ditawarkan oleh masyarakat telah berjaya untuk
mencapai satu tujuan dan matlamat individu tersebut.
1.6 PERBEZAAN
TEORI ANOMIE DURKHEIM DAN MERTON
Menurut Durkheim konsep anomie ini merujuk
kepada mencirikan keadaan masyarakat atau kumpulan dengan kadar kekeliruan
tinggi dan percanggahan dengan norma-norma sosial yang asas. Manakala konsep
anomie menurut Merton pula merujuk kepada bunuh diri hanya merupakan satu
bentuk tingkah laku yang menyimpang dari norma masyarakat(deviant).
Terdapat
beberapa perbezaan yang wujud di antara teori anomie menurut pandangan Durkheim
dan Merton. Dalam teori anomie Durkheim, beliau menyatakan bahawa anomie muncul
disebabkan berlakunya proses transformasi. Proses ini telah menyebabkan
perubahan masyarakat berlaku secara mendadak seterusnya menyukarkan masyarakat
untuk menyesuaikan diri dengan keadaan tersebut. Hasil daripada proses
transformasi ini akan wujudnya pembahagian kerja yang lebih khusus. Ini secara
tidak langsung akan menimbulkan konflik di mana berlakunya kekecewaan, rasa
tidak puas hati dan putus asa yang boleh
meruntuhkan norma-norma sosial yang sedia ada dan akhirnya akan membawa
kepada anomie iaitu gejala perilaku menyimpang(bunuh diri). Manakala menurut
Merton pula, anomie wujud disebabkan oleh struktur sosial. Hujah Merton melihat
bahawa setiap masyarakat didefinisikan sebagai sebahagian daripada tujuan
sistem nilai iaitu Individu harus mencapai matlamat yang ditetapkan oleh
masyarakat. Masyarakat harus menetapkan mekanisme dan individu harus mengikuti
mekanisme tersebut. Hal ini kerana Robert K. Merton adalah aliran daripada
Fungsionalisme yang berjaya mengadaptasi teori Anomie yang dilakukan oleh Emile
Durkheim. Merton menekankan pentingnya sebuah perbezaan dalaman di mana
individu dipaksa untuk melaksanakan berbagai peranan.
Selain itu perbezaan kedua-dua tokoh ini boleh
dilihat melalui cara mereka mengaplikasikan konsep anomie ini. Dalam karya
Durkheim, beliau hanya memfokuskan gejala anomie kepada bunuh diri sahaja.
Tetapi dalam karya Merton aspek yang dilihat oleh beliau adalah secara
menyeluruh termasuklah bunuh diri, jenayah, kenakalan, penagihan dadah,
alkohol, gangguan mental dan sebagainya.
Antara perbezaan lain yang ditonjolkan oleh
kedua-dua tokoh ini ialah dari aspek biologikal manusia. Merton tidak anggap
sifat biologikal manusia itu penting dalam menerangkan keseluruhan
penyimpangan. Manakala Durkheim pula mempertimbangkan keinginan semula jadi
manusia. Sebagai contoh kita dapat lihat melalui cita-cita manusia. Seperti
cita-cita untuk mencapai matlamat yang tidak boleh dicapai.
Durkheim
menyatakan bahawa anomie wujud akibat faktor pembahagian kerja yang tidak
seimbang. Hal ini berpunca daripada kombinasi konflik dalam perindustrian dan
kewangan. Menurut Durkheim, konflik terjadi kerana pembahagian kelas yang tidak
seimbang serta pembahagian kerja yang abnormal iaitu pekerja terasing dari
pekerjaannya. Oleh yang demikian akan berlakunya anomie hasil daripada
kurangnya aturan sosial yang sangat terkait dengan matlamat dan kemahuan
manusia. Seterusnya perbuatan anomie ini telah menyebabkan hilang atau lemahnya
norma dan aturan sosial yang menjadi salah satu bentuk kawalan sosial manusia.
Manakala, anomie menurut Robert K. Merton terjadi apabila wujudnya
ketidakadilan dalam sistem sosial yang menyebabkan masyarakat melanggar norma
untuk mencapai matlamatnya. Ia juga boleh dilihat ketika keperluan dan kehendak
melampaui apa yang sepatutnya dapat dipenuhi melalui “socially acceptable
ways”. Keinginan manusia sebenarnya didefinisikan oleh masyarakat itu
sendiri. Setiap masyarakat mencipta hal-hal yang dianggap berharga dan harus
dipenuhi keinginannya. Jika tidak dipenuhi, manusia tersebut akan mengalami
tekanan seterusnya boleh mencapai situasi anomie.
Bagi Merton
tidak semua orang mengalami kekecewaan anomie. Merton mengatakan Merton telah
mencadangkan bahawa terdapat lima cara asas untuk individu untuk menyesuaikan
diri dengan ketegangan di antara matlamat(goals) dan cara(means). Antaranya
ialah “conformity, innovation, ritualism, retreatism dan rebellion”.
Manakala bagi Durkheim, kejahatan itu merupakan satu yang normal dan wujud
dalam masyarakat dan kita tidak mungkin mempunyai cara bagi membanteras
kejahatan. Kejahatan yang dimaksudkan oleh Durkheim adalah anomie(kejahatan
yang paling tinggi).
1.7 KESIMPULAN
Secara kesimpulannya teori ketegangan
Merton menerangkan tentang bagaimana sesebuah masyarakat itu mengalami
percanggahan antara matlamat atau jangkaan hasil sebenar. Jenis ketegangan ini
berkait rapat dengan konsep anomie oleh Merton. Sebagai contoh seorang anak
bercita-cita ingin menjadi seorang penyanyi. Manakala institusi kekeluargaan
iaitu yang terdiri daripada ibu bapa melarang anak tersebut menceburi bidang
nyanyian. Situasi ini jelas menunjukkan berlakunya ketegangan di mana kehendak
anak tadi di halang oleh kedua-dua ibu bapanya. Ini akan memberi tekanan dan
kemurungan kepada anak tersebut sehingga boleh membawa kepada anomie.
Konsep
anomie pada awalnya digunakan oleh Emile Durkheim dalam bukunya yang bertajuk “suicide”.
Beliau memberitahu bahawa anomie merupakan tingkat paling tinggi dalam
penyimpangan sosial. Anomie berlaku disebabkan oleh masyarakat tidak dapat menyesuaikan
diri dengan keadaan dan pembaharuan yang berlaku dengan begitu pantas. Sebagai
contoh berlakunya perindustrian. Masyarakat tidak dapat berkelakuan seperti
mana yang diinginkan oleh orang lain. Hal ini akan menyebabkan berlakunya
konflik seterusnya memberi tekanan kepada individu atau masyarakat itu sendiri
sehingga boleh menimbulkan anomie.
Menurut Merton pula, anomie merujuk bahawa
dalam setiap masyarakat terdapat struktur sosial(berbentuk kelas-kelas), kelas
ini boleh menyebabkan perbezaan dalam mencapai tujuan. Contohnya mereka yang
berasal dari kelas rendah mempunyai peluang yang lebih kecil dalam mencapai
tujuan bila dibandingkan dengan mereka yang berasal dari kelas tinggi. Keadaan
ini akan menimbulkan tekanan di kalangan mereka yang tidak mempunyai peluang
untuk mencapai matlamat. Namun begitu, menurut Merton terdapat lima cara untuk
mengatasi keadaan anomie dalam setiap anggota kelompok masyarakat dengan tujuan
untuk mencapai matlamat(goals) dan menginstitusikan “means”.
Caranya ialah melalui “conformity, innovation, ritualism, retreatism dan
rebellion”. Hasil daripada penerangan yang dibuat oleh Merton, kita dapat
lihat bahawa inovasi, ritualisme, penarikan diri dan pemberontakan merupakan
bentuk penyesuaian diri yang menyimpang dari norma-norma yang berlaku. Hal ini
kerana pengadaptasian pada struktur sosial yang gagal merupakan fokus teori
Robert K. Merton.
Anomie merupakan salah satu teori yang bersifat abstrak. Teori anomie Robert K. Merton kemudiannya diperbaiki oleh Cloward dan Ohlin(1959) dengan mengetengahkan teori “differential opportunity”. Cloward dan Ohlin mengatakan bahawa terdapat pelbagai cara untuk berjaya, iaitu melalui cara yang disebut sebagai “legitimate dan illegitimate” sedangkan Robert K. Merton hanya mengakui cara pertama sahaja iaitu conformity untuk menghilangkan tekanan.
THANK TO MY GROUP LIYANA AND MY LECTURE (DR NOVEL)
yan, jue, sara, ika, ina & fiza :)
GOOD LUCK & ALL THE BEST.. SAYANG AWQ2 SEMUA
https://www.youtube.com/watch?v=ShVaZ6CqXxo
No comments:
Post a Comment